Ouders
Ouders
Pictobord
Kinderen met ADHD hebben veel baat bij rust en orde. Een planbord kan deze kinderen helpen. Op een planbord beschrijft u wat uw kind die dag gaat doen en waar u kind zich mee bezig moet houden. Uw kind weet zo waar hij/zij aan toe is en dit zorgt voor rust. Daarnaast maakt u , uw kind verantwoordelijk voor zijn of haar taken.Vindt u een kant-en-klaar pictobord te duur? Maak er dan zelf één samen met uw kind. U kunt er ook nog een klok bij hangen zodat uw kinder leert omgaan met tijdsdruk.
Planning van het huishouden
Maak uw kind (en eventueel andere kinderen) verantwoordelijk voor taakjes in de huishouding. Neem deze mee op het pictobord zodat uw kind zelf kan inplannen wanneer hij/zij iets wil of gaat doen. Spreek wel steeds één en dezelfde dag af met uw kind. Een taakje kan natuurlijk niet eeuwig opgeschoven worden. Op deze manier wordt er duidelijkheid geschept voor uw kind.
Aftelkalender voor gebeurtenissen
Kinderen met ADHD hebben moeite met tijdsbesef. Wanneer zij een belangrijke gebeurtenis naderen zoals hun verjaardag of schoolreisje kunnen zij heel onrustig worden, omdat zij geen idee hebben hoe lang dit nog duurt. Om rust te creëren kunt u samen een aftelkalender maken. U maakt een schema die afloopt tot de verjaardag of het schoolreisje. Elke dag laat u, uw kind op een vast tijdstip een dag afstrepen. Zo kan uw kind in één oogopslag zien hoeveel dagen er nog over zijn.
10 minuten-tijd
Om een dag rustig af te kunnen sluiten kunt u met uw kind (natuurlijk ook uw andere kinderen) afspreken om even 10 minuten exclusieve tijd met vader of moeder te hebben voor dat uw kind naar bed gaat. Tijdens deze 10 minuten mag uw kind dan bepalen wat er wordt gedaan.
Vergeten
Kinderen met ADHD kunnen minder geconcentreerd zijn en vergeten daarom wat er op een dag gebeuren moet of welke afspraken er zijn gemaakt. Bespreek 's ochtends met uw kind het pictobord zodat het weet wat er op die dag staat te gebeuren. Als uw kind het lastig blijft vinden, kunt u bijvoorbeeld als geheugensteuntje een briefje op de broodtrommel of beker plakken.
Kinderfeestjes
Uw kind is jarig en dat moet natuurlijk gevierd worden. Maar hoe pakt u een kinderfeestje nou het beste aan?
- Nodig niet te veel kinderen uit
 - Laat het feestje niet te lang duren
 - Bereid het feestje goed voor
 - Maak een overzichtelijk en duidelijk programma
 - Zorg voor voldoende rustmomenten
 - Geef steeds duidelijk uitleg wat de kinderen moeten doen
 - Wachten is moeilijk; houd hier rekening mee met het kiezen van spelletjes
 - Doe niet te veel spelletjes met een wedstrijdelement
 
Tegen verveling
Het is vakantie, het regent, al zijn of haar vriendinnetjes zijn op vakantie. Wat nu?
U kunt u kind helpen zichzelf te vermaken met behulp van een kaartsysteem. Elke categorie heeft zijn eigen kleur: knutselen, buiten spelen, bouwen, spelletjes. Spreek samen af wat er onder deze categorieën valt zoals spelletjes is: dammen, ganzeborden etc. Maak de keuzes voor de kinderen niet te groot. Zo voorkom je dat zij niet kunnen kiezen en dus niet tot spelen komen.
Gaat uw kind zich vervelen? Laat hem of haar dan een kaartje trekken uit de bak. Spreek af, dat het kaartje niet gewisseld mag worden en dat hij/zij dit dan ook echt moet gaan doen. Om te voorkomen dat uw kind ziet wat hij trekt, is het handig om de achterkant van de kaartjes leeg te laten.
Een andere manier om uw kind te vermaken is een vakantiekamp. Hoe kiest u voor uw kind nou het juiste kamp?
- Vraag andere ouders naar hun ervaringen met soortgelijke kampen.
 - Ga als het kan, dan eerst een keer praten en kijken.
 - Ga op je gevoel af. Voelt je kind zich hier op zijn/haar plek of niet.
 - Ieder kind is anders. Bedenk goed wat jouw kind nodig heeft aan begeleiding. Kies daar het meest geschikte kamp bij.
 - Vertel aan de organisatie van het kamp wat voor hulp jouw kind nodig heeft en vraag door of ze dat kunnen verzorgen en hoe.
 - Kies een kamp met activiteiten die jouw kind leuk vindt.
 - Vraag hoeveel begeleiding er is voor jouw kind.
 - Informeer of de leiding ervaring heeft met kinderen met ADHD en of er professionele begeleiders zijn en welke opleiding zij hebben gevolgd.
 
Help je kind in slaap te vallen
Kinderen met ADHD beleven het leven zeer intensief en zijn daarom soms minder bewust van hun eigen lichaam. Hun lichaam geeft signalen af zoals gaan eten en drinken of slapen gaan, maar deze kinderen gaan vaak, door hun 'drive', aan deze signalen voorbij. Als opvoeders is het daarom belangrijk om deze signalen wel bij uw kind op te pikken. Een belangrijke prikkel waar vaak aan voorbij wordt gegaan is rust. Rust om een situatie te laten bezinken, rust om een dag af te sluiten, rust om te gaan slapen.
Spanning en ontspanning
Kinderen moeten leren hun eigen lichaam te voelen. Zij leren hoe hun lichaam reageert in spanning en ontspanning. Kinderen leren te ontspannen als zij bewust worden van hun onderbuik. Op een speelse manier kunnen kinderen hier bewust van worden door in te beelden dat zij een trap aflopen die leidt naar hun buik. Je bedenkt dat daar een hangmat is, waar je lekker kunt gaan ontspannen/rusten.
Rem
Actieve kinderen worden continu gedreven door allerlei enthousiate impulsen en ideëen. Deze kinderen moeten leren om zo nu en dan zichzelf te laten rusten. Zij zijn een dieselmotor die maar door blijft gaan. Leer je kinderen dat er zo nu en dan ook de rem om moet om zo nieuwe energie op te kunnen doen om te groeien, leren en eten te verteren.
Rust
Kinderen kunnen leren dat je overdag actief en geconcentreerd moet zijn, maar dat je bijvoorbeeld even voor het eten rust en ontspanning moet creëren. Je begint als ouder ook zelf rustiger aan te doen. Ook nu is de focus het leegmaken van je hoofd oftwel aandacht voor je lijf zodat er rust en balans komt. Als u zelf druk en onrustig bent, dan slaapt u ook niet snel. U kunt bijvoorbeeld uw kind hierbij helpen door uw kind lekker onder de douche te zetten, in bad te doen of samen een rustig rondje wandelen. Even een heerlijk ouder-kind momentje.
Daarna brengt u rustig uw kind naar bed en samen leest u nog even, door uw kind gekozen, boek. Hierdoor komt het lichaam in een rust-herstelfase. Om uw kind een behaaglijk gevoel te geven, kunt u bijvoorbeeld nog een kruik in bed leggen.
Tips voor goede communicatie met de school van uw kind
Kinderen met ADHD en toekomst passend onderwijs
Kinderen met ADHD kunnen naar een reguliere basisschool. Dit hangt van de mogelijkheden van uw kind af anders kan er worden gekozen voor speciaal basisonderwijs.
Vanf 1 augustus 2014 zijn scholen verplicht leerlingen met extra ondersteuining een passende onderwijsplek te bieden. Via een samenwerkingsverband bepalen schoolbesturen welke ondersteuning zij kunnen bieden aan leerlingen met speciale behoeften.
Ouders en school
Als uw kind specifieke aandacht nodig heeft, is het belangrijk dat u goed contact heeft met de school. U weet als geen ander hoe uw kind in elkaar steekt, waar hij/zij enthousiast van wordt en wat zijn of haar eigenaardigheden zijn. De leerkracht weet wat hij/zij kan in de klas en wat de mogelijkheden zijn op school. Overleg is daarom het toverwoord. Hieronder tips op een rij voor een goede communicatie tussen u en de school:
- Maak in de eerste schoolweek al kennis met de leerkracht/mentor van uw kind.
 - Informeer de leerkracht eerlijk over uw kind.
 - Probeer regelmatig je kind naar school te brengen en halen, kijk of loop mee naar binnen. Je ziet evt. de leerkracht kort.
 - Maak regelmatig een afspraak met de leerkracht om rustig te praten over je kind. (Maandelijks een kort gesprekje is effectiever dan eens per half jaar)
 - Durf je kwetsbaar op te stellen; dan kan de leerkracht dat ook.
 - Ga ervan uit dat ook een leerkracht zich onmachtig kan voelen en het beste voor heeft met uw kind(zeker bij gedragsproblemen).
 - Als een leerkracht veel noemt wat ‘fout’ gaat; vraag dan wat hij/zij dan doet en probeer samen te denken wat er ‘anders’ kan.
 - Bedenk dat de leerkracht met veel kinderen specifiek rekening moet houden. Je kan maar beperkt aandacht voor je kind vragen.
 - Vraag of u de contactgegevens van de leerkracht/mentor mag gebruiken. Denk hierbij bv. aan het e-mailadres (evt. telefoonnummer)
 - Spreek af hoe jullie elkaar regelmatig informeren maar verwacht niet altijd een snelle reactie.
 - Bezoek alle ouderavonden en 10-minutengesprekken.
 - Loop een dag mee op school als het moeilijk is om voor te stellen wat zich afspeelt. Voor beide partijen wordt de schoolsituatie duidelijker.
 - De Intern Begeleider of de gedragsspecialist gaat over de zorgstructuur en zorgleerlingen. Vraag evt. of Intern Begeleider of de gedragsspecialist kan aansluiten bij een gesprek.
 - Praat met uw kind over zijn/haar verrichtingen op school.
 - Spreek ook over huiswerk en m.n. qua planning en uitvoering. Zoek evt. hulp of aanpassing op het huiswerk als het te veel spanning met zich mee brengt.
 - Word eventueel lid van de ouderraad of oudergeleding van de Medezeggenschapsraad.