ADHD

Gedragsspecialist Inge Insing



ingeinsing@hotmail.com

ADHD

Op deze pagina leest u wat de afkorting ADHD betekent. U vindt er ook de uitleg over ADHD en de hoofdkenmerken hiervan. Ten slotte wordt er beknopt beschreven welke aanpak/begeleidig nodig is bij kinderen met ADHD. Op de pagina's kinderen, ouders en school vindt u specifieke informatie voor de...

Wat is ADHD?

 

Wat is ADHD?

ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. ADHD is een gedragsstoornis ook wel rijpingsstoornis genoemd vanwege de langzamere rijping van het centraal zenuwstelsel. ADHD is een externaliserende stoornis en kenmerkt zich door concentratiestoornis, hyperactiviteit en impulsiviteit. Je ziet het en je hoort. Het is dus naar buiten gericht. De kinderen hebben er zelf vaak last van, maar de omgeving ook. De meeste gedragingen gaan vaak vanzelf. De kinderen kunnen er weinig aan doen. ADHD komt vaker voor bij jongens dan bij meisjes. Het gaat niet om een tijdelijke situatie waar het kind overheen groeit. De hele ontwikkeling van het kind wordt beïnvloed door deze stoornis.

Er kan een onderscheid gemaakt worden in de volgende drie typen:

  1. Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit, gecombineerde type
  2. Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit, overwegend onoplettend type
  3. Aandachtstekortstoornis met hyperactivteit, hyperactief-impulsief type

Hoofdkernmerken ADHD:

  1. Beweegt vaak onrustig met handen of voeten
  2. Praat aan één stuk door
  3. Lijkt niet te luisteren
  4. Maakt taken of karweitjes niet af
  5. Moeite met organiseren van taken en activiteiten
  6. Vermijdt langdurige geestelijke inspanningen
  7. Raakt vaak dingen kwijt
  8. Afgeleid door uitwendige prikkels
  9. Vergeetachtig
  10. Staat vaak op in de klas
  11. Kan moeilijk rustig spelen
  12. Gooit antwoorden eruit
  13. Heeft moeite met wachten op zijn/haar beurt.
  14. Verstoort of onderbreekt anderen

ADHD en gedrag

Kinderen met ADHD vallen vaak op. Ze zijn druk, drukke praters en hebben vaak impulsief gedrag. Ze roepen vaak voor hun beurt. Dit komt door hun slechte impulsremming en door het niet kunnen inschatten van hun eigen functioneren in een sociale situatie. Kinderen met ADHD dringen zich vaak op in het spel van andere kinderen of verstoren juist het spel van andere kinderen. Zij vermijden vaak ook taken die langdurige geestelijke inspanningen vereisen. Kinderen met ADHD kunnen niet goed omgaan met uitstel van aandacht of handelingen. Wat nog meer opvallend bij deze kinderen is, is dat zij een slechtere emotieregulatie hebben dan andere kinderen.

Sterke kanten van kinderen met ADHD kunnen zijn:

  1. Het zijn vaak heel enthousiaste kinderen
  2. Ze zijn dol op sport en beweging.
  3. Ze kunnen zich in bepaalde gevallen heel sterk concentreren. (hyperfocussen)
  4. Ze zijn vaak spontaan en open.
  5. Ze hebben gevoel voor humor.
  6. Ze zijn vaal heel zorgzaam.
  7. Ze zijn heel ondernemend.
  8. Ze zijn bijna altijd in voor iets nieuws.
  9. Zijn vaak kinderen met veel fantasie.
  10. Ze hebben vaak een sterk ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel.

Aanpak/begeleiding van kinderen met ADHD

  • Structuerering van het pedagogisch klimaat. Kinderen met ADHD hebben structuur en regelmaat nodig. Een omgeving met veel prikkels zorgt ervoor dat zij zich extra moeilijk kunnen concentreren.
  • Toepassen van operante gedragstherapeutische principes. Kinderen met ADHD zijn gevoelig voor operante conditionering. Dit betekent dat het kind beloont wordt voor het tonen voor het gewenste gedrag (compliment, extra vrije tijd) en wordt gestraft voor ongewenst gedrag (nablijven, time-out).
  • Cognitieve gedragstherapie. Het kind leert door deze therapie meer greep te krijgen op zijn eigen gedrag. De nadruk ligt zowel op het ontwikkelen van zelfcontrole als het leren handelen met oplossingsstrategieën.
  • Medicatie. Voor kinderen met ADHD blijkt medicatie een oplossing te zijn. Het meest gebruikte medicijn is Ritalin. Kinderen worden hier rustiger van en kunnen zich beter concentreren.
  • Combinatie van medicatie en andere therapievormen. Dit geeft over het algemeen het beste resultaat. Een kind dat rustiger is en beter geconcentreerd is, zal meer van de therapieën opnemen en onthouden.